گوهر شریعت اسلام، رحمانیت و رحمت است. این حقیقت را هنگامی میتوان بخوبی شناخت که بیادآورد که « الله »، حکیم است، وهمه افعالش با « حکمت » سروکاردارند، از این رو نیز احکام اسلامی و حکومت اسلامی نیز همه جوهرحکمت دارند. حکمت چیست؟ حکمت، بکاربردن « شرّ» برای رسیدن به « خیر» است. از آنجا که الله، عالم به همه چیزهاست و غایتش، رحمت است، و میداند که انسان، جاهل و ظالم (تاریک کننده حقیقت) وکنود است، با « غضب » که « شرّ » است، میکوشد که انسان را به « رحمت بی نهایتش » برساند. اینست که با دادن عذاب و شکنجه و تهدید و قتل، به انسان « رحم » میکند و شامل رحمت گسترده خودش میکند. هرگونه عذاب و نقمت و تهدید وشکنجه گری الله به انسان، به غایت همین ایجاد « رحمت ورحمانیت » اوست. مسئله بنیادی، اینست که باید دیده ژرف داشت و در زیر قهر و عذاب و شکنجه الهی، این رحمت بی نهایت الله رادید و ازآن به حد اعلی لذت برد. روشنفکران دینی، بجای ساختن اسلامهای کذائی رحمانی، باید به ملت بیاموزند که چگونه در زیر پوشش قهر و غضب الله، میتوان مغز لذید رحمت الله را چشید. باید شیوه های گوناگون « ماسوخیسم » را به موءمنان بیاموزند تا از عذاب و شکنجه و کشتار حکومات اسلامی، رحمت بی اندازه الله را ببینندو ازآن کام ببرند.
شادم که با آثارم، بنیاد فلسفه نوین ایران را گذاشته ام
Die iranische Kultur durch meine Werke mit neuem Leben zu füllen, bereitet mir die größte Freude
همه چیزرا همگان دانند
حکومت برپایه دانائی ِهمگان
نه برپایهِ دانائی الله
همگان : کارگر و کشاورز و آموزگار و پزشک و
غرب میکوشد،جنبش « رفورماسیون اسلامی » را به جای « کمربندسبز » به ایران تحمیل کند، ولی جوانان ایران، برای « رُنسانس فرهنگ اصیل کهن ومردمی ایران » برخاسته اند ، که « برضد رفورماسیون اسلامی » ، و « باشکوه ترومردمی ترازفرهنگ یونانست
باززائی فرهنگ ایران، با نفی «زرتشت» آغازمیشود،که نخستین گام را درنابودی ِفرهنگِ ایران و «بی اصالت ساختن خردانسانی» برداشت
زندگی، مـُقـدس است
خدا هم حق ندارد حکم قتل واعدام بدهد
ایرانیان، بنیادگزار« دین ِمردمی » هستند
فرهنگ ایران، فرهنگی فراسوی مذاهب وادیان ومسالک واقوام وطبقات است
گرانیگاه این پژوهـشهـا
رفـورماسیون دین وتئولوژی ِ زرتشتی نیـسـت
بلکه « رُنسانـس فرهـنگ ارتـائـی » میباشـد
که درآغاز،خانواده گرشاسپ وسام وزال و رستم پرچمدارآن بوده اند
وبه نام «سیمرغ یا هـما یا عنقا یا سمندر » بلند آوازه شده
و در جنبشهای خرمدینان و مزدکیان و جوانمردان وعیاران وعرفان
ادامه یافته است
گرانیگاه این پژوهـشهـا
رفـورماسیون دین وتئولوژی ِ زرتشتی نیـسـت
بلکه « رُنسانـس فرهـنگ ارتـائـی » میباشـد
که درآغاز،خانواده گرشاسپ وسام وزال و رستم پرچمدارآن بوده اند
وبه نام «سیمرغ یا هـما یا عنقا یا سمندر » بلند آوازه شده
و در جنبشهای خرمدینان و مزدکیان و جوانمردان وعیاران وعرفان
ادامه یافته است
01 (Shour)
02 (Shour) (Shahnaz)
03 (Segah) (Shahnaz)
04 (Dashti)
05 (Chahargah)
06 (Dashti)
07 (Dashti)
08 (Segah)
09 (Shour)
10 (Raj-e Dashti)
11 (Bayat-e Tork)
12 (Afshari) (Shahnaz)
16 (Bayat-e Tork)
17 (Bayat-e Tork)
25 (Bayat-e Tork) (Shahnaz & Malek)
28 (Segah & Zabol & Chaharmezrab)
29 (Shushtari & Bidad & Chaharmezrab)
30 (daramad-e Afshari) (Gharaii & Shahnaz)
31 (Shour) (Razavi & Ghamangiz & Dashti)
32 (Tanin-e Saz Dashti) (Shahnaz & Nariman & Malek)
33 (Suz-e Eshgh) (Segah) (Shahnaz & Malek)
34 (Shadmaneh) (Afshari) (Sharif & Malek)
35 (Saz-e Del) (Afshari) (Tavakkol & Malek)
36 (Royaii Dashti) (Tavakkol & Malek)
37 (Parishan) (Bayat-e Tork) (Saremi & Sharif)
38 (Ooj) (Abu’ata) (Sharif & Varzandeh & Malek)
39 (Omid) (Bayat-e Tork) (Shahnaz & Saremi & Malek)
40 (Ofogh) (Mahur) (Tavakkol & Malek)
42 (Majnun) (Segah) (Saremi & Malek)
45 (Ghoroub) (Chahargah) (Sharif & Malek)
46 (Hamnavazan) (Shour) (Shahnaz & Tavakkol & Malek)
47 (Gharibaneh) (Shour) (Yahaghi & Shahnaz & Tavakkol & Malek)
48 (Doaa) (Bayat-e Tork) (Sharif & Malek)
49 (Didar) (Shour) (Shahnaz & Malek)
50 (Bustan) (Homayun) (Marufi & Malek)
51 (Biparva) (Mokhalef-e Segah) (Shahnaz & Malek)
52 (Biparva) (Dashti) (Tavakkol & Malek)
54 (Atr-e Sharab) (Shour) (Marufi & Malek)
55 (Arezou) (Shoushtari) (Malek)
56 (Aramesh) (Dashti) (Shahnaz)
103 (Dashti) (Mousavi & Nariman & Malek)
105 (Abu’ata) (Mousavi & Nariman)
106 (Chahargah) (Khoram & Nejahi & Daroughe)
107 (Bayat-e Esfahan) (Hafezi & Mousavi & Nariman & Daroughe)
109 (Bayat-e Esfahan) (Hafezi & Mousavi & Nariman & Daroughe)
129 (Shour) (Hafezi & Mousavi & Nariman & Malek)
130 (Shour) (Yahaghi & Sharif & Malek)
137 (Shour) (Khorram & Shahnaz & Malek)
168 (Bayat-e Tork) (H.Badii & Shahnaz & Malek)
171
172 (Segah)
175 (Shour) (Yahaghi & Nejahi & Malek)
176 (Abu’ata)
201 (Segah) (Bahari & Daftari & Nariman & Malek)
204 (Abu’ata) (Hafezi & Varzandeh & Nariman & Malek)
207 (Dashti) (Tajvidi & Shahnaz & Saremi & Malek)
208 (Dashti) (Khorram & Nejahi & Malek)
210 (Rohab) (H.Badii & Nejahi & Malek)
214 (Mahur) (Ebadi & Hafezi & Mousavi & Malek)
217 (Afshari) (Yahaghi & Sharif & Tavakkol & Malek)
222 (Dashti) (Khorram & Najahi & Nariman & Malek)
225 (Nava) (Hafezi & Varzandeh & Mousavi & Nariman & Malek)
226 (Shoushtari) (Khorram & Najahi & Malek)
232 (Dashti) (Nejahi & Hafezi & Daftari & Mousavi & Malek)
233 (Bayat-e Esfahan) (Hafezi & Mousavi & Nariman & Malek)
236 (Shour) (Yahaghi & Shahnaz & Tavakkol & Malek)
238 (Homayun) (Khorram & Najahi & Malek)
239 (Abu’ata) (Ebadi & Najahi & Hafezi & Daftari & Mousavi & Nariman & Malek)
240 (Shour) (Yahaghi & Bahaneh & Marufi)
241 (Mahur) (Sharif & Mousavi & Nariman & Malek)
243 (Bayat-e Esfahan) (Khorram & Sharif & Najahi & Malek)
246 (Shour) (Ebadi & Sharif & Malek)
250 (Segah) (Hafezi & Saremi & Daftari & Mousavi)
256
257
258
259
260
261
262 (Segah)
262
263
264
265
266
267
268
270
277
278
279
280
281
282
283
284
286
288
291
294
297
298
299
300
301
303 (Mokhalef-e Segah) (Yahaghi & Shanaz & Malek)
303
308
313
314
315 (Segah) (Hafezi & Daftari & Mousavi & Eftetah)
315
316
321
322
323
324
325
329
330
331
332
333
334
335
336
345
346
347
348
349
350
351
352
353
354
355
356
357
358
359
360
361
362
363
364 (Chahargah) (Khorram & Najahi & Sharif & Malek)
365 (Mahur) (Hafezi & Daftari & Mousavi & Malek)
365
366
367 (Homayun) (Varzandeh & Mousavi & Nariman & Malek)
367
368
369
370
371
372
373 (Shour) (Yahaghghi & Shahnaz & Malek)
381
382
383
384
386
387
388
392
393
394
395
396
399
400
404
405
409
410 (Bayat-e Tork) (Khorram & Sharif & Nejahi)
410
411 (Shour) (Hafezi & Mousavi & Nariman & Malek)
411
412 (Chahargah) (Yahaghi & Sharif & Malek)
412
413 (Dashti) (Malek & Varzandeh)
413
414 (Shour) (Hafezi & Daftari & Mousavi & Nariman)
414
415 (Afshari) (Yahaghi ( Sharif & Malek)
415
416 (Shour) (Malek & Sarkhosh & Varzandeh)
416
417 (Abu’ata) (Yahaghi & Sharif & Varzandeh & Malek)
417
418 (Mahur) (Bahari & Hafezi & Daftari & Nariman & Malek)
418
419 (Mokhalef-e Segah) (Khorram & Sharif & Nejahi)
419
420 (Segah) (Ebadi & Malek)
420
421 (Dashti) (Yahaghi & Shahnaz)
421
422 (Segah) (Daroughe & Sarkhosh & Saremi & Malek)
422
423
424 (Homayun) (Khorram & Ebadi & Malek)
424
425 (Bayat-e Tork) (Yahaghi & Shahnaz & Saremi & Malek)
429
463 (Afshari) (Khorram & Nejahi & Sharif & Malek)
500
520
521
527
528
529
530
531
532
533
534
535
536
537
538
539
540
541
542
543
544
545
546
547
548
549
550
551
552
553
554
555
556
557
558
559
560
561
562
563
564
565
566
567
568
569
570
571
572
573
574
575
576
577
578
579
580
581
587
588
589
590
591
592
593
594
595
596
597
598
599
606
607
608
609
610
611
612
613
618
619
620
621
622
623
624
625
626
627
628
630
631
632
633
634
635
636
637
639
640
641
646
647
648
650
651
652
653
654
655
656
657
658
659
660
661
662
701
712
736 (Shoushtari) (Khorram & Tavakol & Malek)
737 (Shoushtari) (Varzandeh & Mousavi & Malek)
738 (Mahur) (Bahari & Nariman & Malek)
739 (Shour) (Malek & Saremi & Daroughe)
740 (Mahur) (Badii & Shahnaz)
741 (Bayat-e Tork) (Ebadi & Malek)
742 (Bayat-e Tork) (Yahaghi & Sharif & Malek)
743
744
749 (Bayat-e Tork) (Varzandeh & Mousavi & Nariman & Malek)
752 (Shoushtari) (Tajvidi & Payvar & Malek)
753 (Bayat-e Esfahan) (Ebadi & Badii & Malek)
754 (Shour) (Saremi & Mousavi & Malek)
758
فيلترشكن هاي معرفي شده توسط ايران
پروكسي بخش فيلترينگ كميته مبارزه با س
انسور در ايران
jamali.info in English and German
اندیشه های
قاب شده
andisheha-ye ghaab shode
Happy Birthday dear Jamali!!!
And, on this occasion we'd like to announce that we are just in the process of creating an updated, remade version of this website. The old site will remain as we love it how it is, but an alternative, more technically "up to date" version of the site and its contents will be added!
Gita Yegane Arani-May, 7. January 2014.
اگر دوست دارید سایت ما، لطفا با کمک به پرداخت هزینه های سرور ما --
You can support this site by helping us cover our monthly server costs
Dear Friends, the section 'Farhang asil Iran' has moved to this location: http://www.jamali.info/fai/.
مـيـوهِ بى تـُخـمـه !
منوچهرجمالی
آدم ، حقيقت را ميوه بى تخمه ميدانست
حقيقت را بينشى ميدانست كه بايد از آن كام برد و به آرامش رسيد ،
و ميوه هاى بهشت را كه ميخورد ،
تخمه هايش را با نفرت از دهان بيرون ميافكند ،
و ميگفت كه چرا خدا در ميوه هاى به اين شيرينى ،
سنگهاى دندان شكن گذاشته ،
ولى ابليس ميدانست كه ميوه نرم ، زهدان تخمه سنگين است .
و تخمهِ « ميوه بينش » ، « پرسش » دندان شكـنـست !
ابليس ، تخمه هائى را كه آدم با خشم از دهان بيرون ميافكند ،
در زمينى ديگر كاشت و بهشتى ديگر آفريد.
كه ميوه ها ى بى سنگ ، و بينش ها بى سئوال بودند !
و آدم كه از ميوه هاى بهشت خدا ، بيزار شده بود ،
پشت به بهشت خدا كرد ،
و به سراغ بهشت ابليس رفت ،
كه كام را شيرين ميكرد و آرامش ميبخشيد ،
و ميوه بينش در خود ، هيچ تخم پرسشى نداشت.
او از كاشتن رنج آور تخمه ، و پرورش آن ،
و خطرهاى كشت و كار ، بيزار بود
و ازآن پس در بهشت ابليس ماند ،
كه « معرفت بى سئوال » داشت .
او حقيقت را ، « ميوه بى تخمه » ميدانست ،
و حقيتهاى بى سئوال را ، مصرف ميكرد
ونميدانست كه حقيقت ، آنگاه آفريننده است ،
كه تخمه اش ، سئوال باشد ،
ومعرفتى كه ازآن سئوالى پيدايش نمييابد ، حقيقتى هم ندارد
او بهشت ابليس را ، بهشت خدا ناميد،
و نام بهشت خدا را دوزخ گذاشت!
Update on our recent technical problem: Most pages work fine again. A few pages in the old 'mehmanan' section still need to be re-encoded.
Manuchehr Jamali and Gita Yegane Arani-May
Mithraic backgrounds and their Iranian roots:
What’s the symbolism of the bull’s raised tail with the three ears of grain?
مایه زندگانی - 3
درتحول یافتن وجنبش، نو وتازه ، پیدایش می یابد . با تحول دادن ، میتوان نووبهتروچیزی دیگررا آفرید . هیچ چیزنوینی یا بهتری را، نمیتوان از« هیچ » خلق کرد . بلکه هرنوی وهرچیز بهتری را میتوان با « تحول دادن آنچه هست » ، آفرید و پدیدارساخت . هم انسان وهم اجتماع ، دراثر« تحول یابی» است که میتواند نو ویا بهتربشود . گذ شته وتاریخ ،با تحول دادنست که آینده میشود . انسان، درتاریخ ، آینده را میجوید و همین « آینده جوئی » ، مایه تخمیر تاریخست . تاریخ وگذشه ، جامعه وملت را معین نمیسازد وهویت ملت نیست ، بلکه این آینده جوئی درتاریخست که هویت ( منش) ملت است . گوهرهرپدیده ای ، تحول یابیست ، نه فنا و گذر. همه چیزها ، « میشوند » ، ولی « نمیگذرند » . آنچه گذشته است ، درآینده ، هست ، به آینده ، تحول یافته است . آینده ، امتداد و دوام یابی گذشته نیست، بلکه تحول یابی گذشته است، آفرینش ازماده خام گذشته است . زمان ، روند آفریدنست . وهراندیشه ای و آموزه ای و پدیده ای ، که بتواند ، از« فهمیدن آنها فقط با فکر» فراتر برود ، و گوهرِ انسان یا اجتماع را تحول بدهد ، مایه وسرمایه وکیمیاست . مفهوم « کیمیا » و « مایه » با همین «شیوه آفریدن ، در تحول دادن » کاردارد . مفهوم « کیمیا » که سپس واژه « شیمی » شده است ، ازاین اندیشه بنیادی درفرهنگ ایران ، برخاسته است . این مفهوم شامل گستره اجتماع واخلاق وسیاست ودین وهنروقانون نیزمیگردد ، هرچند نیز که به روند تحول یابی « اخلاق واجتماع وتحول فرد و سیاست و دین و هنر وقانون »« شیمی یا کیمیا گفته نمیشود . سیاست واخلاق ودین وهنروفلسفه و... همه ، نیازبه شیمی یا مایه یا کیمیائی دارند که آنهارا تحول بدهد، تا ازنو، هستی تازه بیابند . فلسفه زنده ، اندیشه های کیمیاگرند . فلسفه زنده ، بیان تجربیات مایه ایست که از« تغییر دادن افکار» به « تحول دهی روانها » میانجامد . فلسفه ای که با تغییر دادن افکار، از تحول یابی روانها ، ناتوانست ، فلسفه مرده است .
- video talk -
سخنرانی منوچهر جمالی - ... ادامه
Download Real Player or Windows Media Player (alternatively click here to download) or WINAMP, if necessary.
اینکه در فرهنگ ایران، جان و خرد انسان مقدس (گزندناپذیر) است، یعنی چه؟
یعنی، هیچ قدرتی، حق کشتن انسان و آزردن خردش را ندارد ...
یعنی، کشتن به حق، برضد حق هست.
حقی که امر به کشتن بدهد، نا حقست ...
یعنی، هیچ ملائی، حق فتوای قتل و فتوای جهاد ندارد ...
یعنی، هیچکسی حق ندارد، امر به معروف و نهی از منکر بکند ...
یعنی، هیچ کتابی و پیامبری و رهبری و آموزه ای، جز جان وخرد انسان، مقدس نیست ...
یعنی، هیچکس، حق سلب آزادی از خرد انسان در اندیشیدن ندارد، چون خرد انسان، از جانش میجوشد ...
یعنی، فقط خرد انسانی، حق نگهبانی و سامان دادن جان یا زندگی را دارد ...
یعنی، فرقی میان بودائی و یهودی و مسلمان و زرتشتی و ترک و عرب و کرد و چینی و هندی نیست ...
یعنی، گرانیگاه و سرچشمه حقوق انسانها، جان وخرد انسانهاست، نه ایمانشان به عقاید و ادیان و مکاتب و ایدئولوژیها ...
یعنی، حکومت دینی و ایدئولوژیکی، سلب آزادی از خرد انسانیست که از جان میجوشد ...
یعنی، «زندگی» برتراز «همه حقیقت ها»ست
کتاب
پیـدایـش جهان دوســتی
مفهوم ِ« دوسـتی » ، گرانیگاه فرهنگ ایران
منوچهر جمالی
ISBN 1 899167 43 9
KURMALI PRESS
LONDON, 2012
VIEW AS HTML -- VIEW AS WORD.DOC --
VIEW AS PDF
کتاب
چاشنی زندگی ما
منوچهر جمالی
ISBN 1 899167 38 2
KURMALI PRESS
LONDON, 2012
VIEW AS HTML -- VIEW AS WORD.DOC --
VIEW AS PDF
کتاب
خرد، سرمایه فلسفی ایران
آفـریدن ملـت و حکـومـت
بـر شـالـوده « منـش ِمـردمـی »
« جلد هشتم »
منوچهر جمالی
ISBN 1 899167 33 1
KURMALI PRESS
LONDON, 2011
VIEW AS HTML -- VIEW AS WORD.DOC -- VIEW AS PDF
سه کتاب فلـسفی ازاستادمنوچهرجمالی
1 - نعش ها سنگین هستند
2 - بوسه اهریمن- قهقهه برقها
3 - پشت به سئوالات محال
http://jamali-1.blogspot.com
درسکولاریسم،انسان،میتواند جهان را مستقیما بشناسد .
....................................................
گرانیگاه فرهنگ ایران، جستجوی زندگی درگیتی هست . درفرهنگ ایران ، جویندگی ، بنیاد شناخت زندگی درگیتی هست . او چه میجوید ؟ انسان ، زندگی شاد ( بهزیستی) را درجهان میجوید و میتواند آنرا درجستجو ، بیابد . اساسا واژه « جی » که جان یا زندگی باشد، دراصل دارای این معانی هست : 1- عشق ومهر( یوستی) 2- کشش 3- انبازی ( آسن ، یوغ، جفتی، مهر) ، 4 – توافق وهمآهنگی و5- شاهین ترازو .
به عبارت دیگر، انسان ، گوهری یا بذری هست ( مردم= مر+ تخم ) که درانبازو جفت شدن ( یا مهرورزیدن وآمیختن وهمکاری ) با گیتی ، آفرینندهِ روشنی وشادی وجنبش میشود . بذرانسانی، درختی میشود بالنده وسرفراز که بارش ، خرد بیننده وگفتارخوب هست .
این سرفرازی انسان ، دراثر انبازشدن وآمیخته شدن با شیرابه گیتی وچیزها ، « راستی » نامیده میشود که به اصطلاح ما ، « حقیقت » میباشد . حقیقت ، و بینش به حقیقت ، پیآیند همآفرینی وانبازی انسان با گیتی در زمان با حواسش هست که اندامهای جفت شونده با گیتی هستند ، وازاین انبازی و آمیختگیست که خرد ، و بینش به حقیقت جهان پیدایش می یابد .
das Cover,
die Inhaltsangabe,
der Text pdf
Kurmali Press, London, ISBN 1-899167-03-X, 169 Seiten, € 12.50.
Ahura Mazdah = سـیــمـرغ
Ahura = Ahv = axv = اصل جان وخرد
که ازخودش وبه خودش هست
Maz+Dah = Mazdah
Maz = مـاه
Dah = زن
اهورا مزدا ، به معنای زنخدای ماه هست
که تخمهایش، اصل جان وخردهمه انسانهاست
جمهوری ایرانی ، نه شاهنشهاهیست، نه اسلامیست، نه سکولاریته هست، نه ضد هیچ دینی و ایدئولوژِی است، بلکه ایران ، به معنای « خانه سیمرغ ورام= ایر+ یانه» است که پیکریابی بهمن، اصل ِخردِ مبدع و نوآور و ضدتجاوز و ضدتهدیدوضدقهر و ضدجهاد، درهرانسانی هست و خودش آسمانیست که زمین وخاک وانسان وهمه جانها میشود واصل سرافرازی درهرانسانی وبُن یا فطرت اندازه گذاری درهرانسانیست
ایجاد مرکزتولید انرژی خورشیدی
درکــویــر ایــران
بجای تولید انرژی هسته ای
عــرفــان ســکــولار
درچهارجلد اثرمنوچهرجمالی
در 1500 صفحه
مولوی مطرب معانی - مولوی صنم پرست
مولوی وسایه سیمرغ - مولوی وسایه هما