سـرمـایـه فلـسفـی ایـران – جلد هفتم
***Beginning of articles starts at the bottom***
Article 16
تـرازوی چـشــم
رابطه خـرد با تـرازو
نگاهِ چشم، گیتی رامی تـرازد(میآراید)
(نگاه چشم،نظم میدهدوزیبامیسازد)
رَشـن= Rashn و « نگاه ِچـشـم »
VIEW THIS ARTICLE AS WORD.DOC – VIEW THIS ARTICLE AS PDF
***
Article 15
چشمی که درگوهرچیزها،
زیبائی را میبیند، ومست عشق میشود
( زُهره= بیدخت ، ونگاه درآئینه گیتی)
چشمی که درگوهرچیزها ،
باده نوشین راستی را می بیند
و ازنوشیدن آن ، هشیارمیشود
( رشن ، وفشردن خوشه انگورپروین )
چشم،هم،ترازو وهم،سنجه(معیار)هست
رشـن و « نگاه ِچـشـم »
نگاه چشم ، روشنی از رَش( شیره تازه انگورسیاه )
VIEW THIS ARTICLE AS WORD.DOC – VIEW THIS ARTICLE AS PDF
***
Article 14
مفهـوم « زشـتی » درفرهنگ ایران
چشمی که زیبائی را می بیند ، زیبائی را میآفریند
چشمی که زشتی را می بیند، زشتی را میآفریند
چگونه ، زیبا، زشت میشود ؟
زشتی ، اختلال یا آشفتگی اندازه است
چـشـم اسفـنـدیـا ر ،
و تـیـرگـزسیمرغ (= نگاه سیمرغ ) ،
که هدفش چشمیست که درآن خشمست
VIEW THIS ARTICLE AS WORD.DOC – VIEW THIS ARTICLE AS PDF
***
Article 13
چراچـشم،« آئـیـنه »اسـت ؟
زُهـره= بیدُخت=خـرّم= بهـی + رام
خـرّم ،« نگـاه چـشم= نـظـر» است
کــه
در« آئینه »، زیبائی خود را مینگـرد
VIEW THIS ARTICLE AS WORD.DOC – VIEW THIS ARTICLE AS PDF
***
Article 12
درهربامدادی، خدای ِعشقِ وزیبائی ،
« زُهـره= خرّم » ازنو، زاده میشود
در فـرهـنگ ایـران
جان انسان ، اصل زیبائی ومهراست
پَـری یا فـری ، که «آتش جان ِانسان » میشود
و « هـوفریان = هـو+ فـری+ یان » نامیده میشود
اصل زیبائی ومهـر، باهم هست
VIEW THIS ARTICLE AS WORD.DOC – VIEW THIS ARTICLE AS PDF
***
Article 11
چگـونـه
«عـشق به زیبائیهای زندگی درگیتی » ،
« فریب = گمراهی » شد ؟
عـشـق ِفـریـبـنـده
فریفته شدن به زیبائی،عشقست
« فریب » ، دراصل ، « کشش به زیبائی و مهر» بوده است
VIEW THIS ARTICLE AS WORD.DOC – VIEW THIS ARTICLE AS PDF
***
Article 10
میان انسان ، نـِرسی ، « اصل زیبائی » هست
که همه را عاشق شیفته ودلـباخته خود میسازد
نِـرسی بیابانی ( vi- yaapanih)
نـِرسی،زیبائی که دل همه را میرباید
نِـرسی = انـبـاز
نرسی یا « یافتن زیبائی »
بیابان ، یافتن ، فریب ، دلـربـائی
VIEW THIS ARTICLE AS WORD.DOC – VIEW THIS ARTICLE AS PDF
***
Article 9
از« اصل زیبائی » که درمیان انسانست
اخلاق ودیـن وسعادت، پیدایش مییابد
« نـیـرو» که پدیدآرنده راستیست،ازمیان جان انسان سرچشمه میگیرد ، و
« نیروسنگ= نرسی» نامیده میشود
نیروسنگ = اصل زیبائی درمیان انسان
« نِـرســی »
VIEW THIS ARTICLE AS WORD.DOC – VIEW THIS ARTICLE AS PDF
***
Article 8
محـور(وَردَنهِ) زندگی درجهان هستی
« بـِهـی »
حقیقت وسعادت هرچیزی
درمیان آنچیزودرمیان چیزهاست
مفهوم « میان» ، متضاد با مفهوم « وسط» است
فسـرده چند نشـینـی ، « میان هستی » خویش
« تـنـورآتش عشق و زبـانه » را چـه شده است ؟
مولوی
VIEW THIS ARTICLE AS WORD.DOC – VIEW THIS ARTICLE AS PDF
***
Article 7
انسان ، بُـنـی هست کـه
هم آینده وهم گذشته ، ازآن،آغازمیشود
« انسان ، اصـل آغازگـر »
VIEW THIS ARTICLE AS WORD.DOC – VIEW THIS ARTICLE AS PDF
***
Article 6
نـبـردِ قـدرت ،
با فطرتِ ( گوهرِ) یازنـدهِ انسـان
خواستن ، ازخود ، هست شـدنست
آزادی،آزیدنِ(= یازیدنِ)آتش جانست
دوخواستِ گوهری هرانسانی درفرهنگ ایران
1- خرداد(شناختِ شادی آفرین=بهروزی)
2- وامرداد(همیشه ازنوتازه شوی)است
VIEW THIS ARTICLE AS WORD.DOC – VIEW THIS ARTICLE AS PDF
***
Article 5
از« چهـره ِشـعـله »
تا « صـورت گِل خشکـیـده »
چگونه مـلـت میانـدیـشـد،
آنگونه که او نیـست ؟
قدرت،برضد«تحول یابی ازخـود=خودآفرینی»هست
آیا انسان،«صورت ِگل خشک» است
یا « شعلهِ یازنده ِآتش » است ؟
VIEW THIS ARTICLE AS WORD.DOC – VIEW THIS ARTICLE AS PDF
***
Article 4
چرا آتش درفرهنگ ایران
بنیاد « آزادی فردِ انسانی »
و« بنیادِ پیدایش نظام وتوافق ودوستی
وقانون ، دراجتماع »هست ؟
حـقـیـقـت ، بشنـو ازپـورفـریدون ( ایرج = ارتا )
که آتـش ، ازتـنـور سـرد ، نـایـو ( نمی آید )
باباطاهرعریان
VIEW THIS ARTICLE AS WORD.DOC – VIEW THIS ARTICLE AS PDF
***
Article 3
مفهوم « نقص » در فرهنگ ایران
هستی کامل ، چگونه ناقص ساخته میشود
چرا ادیان نوری ، انسان را ، ناقص ساخته اند ؟
شیوه های ناقص سازی ِانسان ،
راه رسیدن به « کمال ومعنا وهستی »خوانده میشوند !
تضاد رو، با زیر
VIEW THIS ARTICLE AS WORD.DOC – VIEW THIS ARTICLE AS PDF
***
Article 2
هسـتی = بـافـتـه
کـمال = بـافـتـه
جان وتن باهم می بافند
تـَن ، « هستی » است
VIEW THIS ARTICLE AS WORD.DOC – VIEW THIS ARTICLE AS PDF
***
Article 1
با رشـته جان، بافـتـن
یا
انسان چگونه باتجربیات ژرف در زندگی، به خود،صورت میدهـد
چگونه ، دیدن کرم ابریشم ودگردیسی اش به پروانه ،
فلسفه زندگی ایرانیان را عبارت بندی کرده است ؟
از تنیدن وتابیدن و رشتن وبافتن ِاندیشه وکرداروگفتار
VIEW THIS ARTICLE AS WORD.DOC – VIEW THIS ARTICLE AS PDF
***