محتویات این مقاله، ازنو بازبینی وگسترده شده است.
منوچهرجمالی : درفرهنگ ایران ، نخستین بار « زن »، صورت خدا را نقش میکند
سـرمـایـه فلـسفـی ایـران – جلد ششم
***Beginning of articles starts at the bottom***
Article 21
دیو،دیبا(جامهِ ابریشمی ِنازکِ منقش) میشود
چگونه « اصل مهـردردگر دیسی » ،
در« زندگی وزمان»، چهره، یاشکل مییابد
دیـوه (= سیمرغ = کرم ابریشم ) ،
به خود،در« دیبه=دیبا»شدن،چهره( بیدخت) میدهد
VIEW THIS ARTICLE AS WORD.DOC – VIEW THIS ARTICLE AS PDF
***
Article 20
نقاش، کِـرم ابریشمیست
که باشیرابه جانش درنقش بستن درپرنیان ،
پروانه رنگارنگ میشود ، تا شیرابه گلهارا بنوشد
چرا ، بر پرنیان ، نقش می بستند ؟
VIEW THIS ARTICLE AS WORD.DOC – VIEW THIS ARTICLE AS PDF
***
Article 19
درفرهنگ ایران ،
این انسانست که به خود،صورت میدهد
خدا،طرح ِاصل زیبائی،درگوهرانسانست
که اودراندیشه وکردارش،نقش میکند
«بانوگـُشسپ،نخستین نقاش جهان»
VIEW THIS ARTICLE AS WORD.DOC – VIEW THIS ARTICLE AS PDF
***
Article 18
جـان انسـان ،
رود ِ جوشان وتازان(موّاج)است
جان=جی+یان=خانهِ رام،خدای زندگی
« جان= زندگی » انسان، به انسان میگوید :
گنج دل زمین،منم، سر، چه نهی توبرزمین؟
قبله آسمان منم،رو چه به آسمان کنی؟- مولوی
VIEW THIS ARTICLE AS WORD.DOC – VIEW THIS ARTICLE AS PDF
***
Article 17
گرانیگاه فرهنگ ایران،«تازگی»است
پیشرفت و توسعه ، به غایت تازه کردن زندگی درگیتی
چرا درفرهنگ ایران، خدا وانسان هردو،
«خوشه » ، برفراز« درخت همیشه سبزند » ؟
سبز= اصل جهان هستی= ساپیزه
فرازسَروِهمیشه سبز،آشیانهِ سیمرغست
سرو = اصل تازگی زندگی درگیتی
VIEW THIS ARTICLE AS WORD.DOC – VIEW THIS ARTICLE AS PDF
***
Article 16
اخلاق ، بر بنیادِ « شاد کردن حواس »
آزادی برای جلوهِ زیبائی ها دراجتماع
VIEW THIS ARTICLE AS WORD.DOC – VIEW THIS ARTICLE AS PDF
***
Article 15
ازجهان « رنگ وبـوی= سکـولار»
به جهان « بی رنگ وبی بـوی »
هنگامی«شادی» و«جان» باهم میآمیزند
« خوبی وزیبائی » را باهم میآفرینند
وزقـران ِ« خـرّمی» با « جان ما »
می بـزاید « خوبی واحسان ما »- مولوی
VIEW THIS ARTICLE AS WORD.DOC – VIEW THIS ARTICLE AS PDF
***
Article 14
« مهـر» درفرهنگ ایران ،
به معنای ، اصل ِ« همـآفرینی » است
«مهر»به معنای آنست که مردمان باهم
ارزشها ونظام وقوانین را میآفرینند
سیمرغ
خدای مهر، برفراز سه درختِ « بوی»
بـوی ِمهر= خـرد
VIEW THIS ARTICLE AS WORD.DOC – VIEW THIS ARTICLE AS PDF
***
Article 13
چـرا در فرهنگ ایران
حقیقت، با قدرت وهیبت وعظمت، اثبات نمیشود ، بلکه هرحقیقتی را باید ازبویش شناخت
VIEW THIS ARTICLE AS WORD.DOC – VIEW THIS ARTICLE AS PDF
***
Article 12
چـرا فرهنگ ایران
فرهنگ گل وبلبل است ؟
گـُل = سیمرغ ، بلبل = سروش
آشکارشدن سیمرغ درسروش
آشکارشدن ارتا در«مهـروخرد»
اشـه = فـنومِن= آشکارشونده
حقیقت،ازگوهرخودچیزها،آشکارمیشود
VIEW THIS ARTICLE AS WORD.DOC – VIEW THIS ARTICLE AS PDF
***
Article 11
درفرهنگ ایران
حقیقت، فـوران میکند وآشکارمیشود
ولی دروغ ، روشـن میسازد
« اَشـا»: آنچه آشکار(اشا+کار)میشود
VIEW THIS ARTICLE AS WORD.DOC – VIEW THIS ARTICLE AS PDF
***
Article 10
درفرهنگ ایران
« خـود » ، به معـنای ِ
« تخم ، یا اصل آتـش » است
«خود»،همان معنای«خدا» رادارد
چرا « خود که اصل آتشست » ، ابلیس ساخته شد ؟
VIEW THIS ARTICLE AS WORD.DOC – VIEW THIS ARTICLE AS PDF
***
Article 9
چرا، آزادی واستقلال ، « بَـد » شد ؟
چرا ، اندیـشیـدن ،
«خودراخداانگاشتن» و«ضدِخدا»شد؟
واژهِ « بَــد» ،
به معنای«آزادی واستقلال انسان» است
واژه « مـنی کردن »،
به معنای « اندیشیدن» است
VIEW THIS ARTICLE AS WORD.DOC – VIEW THIS ARTICLE AS PDF
***
Article 8
« آهـنگی که نقـش میشود »
خدا رادرموسیقی ونقش میتوان یافـت
درفرهنگ ایران
خدا، سمفونی ِموسیقی است
که جهانی ازنقشهای رنگین میشود
VIEW THIS ARTICLE AS WORD.DOC – VIEW THIS ARTICLE AS PDF
***
Article 7- PART 2
« انسان ، اصـل ِخـودگـُستـر»
« اصـل ِوسعـت یابـنـده »
درفرهنگ ایران،انسان، خالق ندارد
بلکه نیروی آفرینندگی
درگوهرخودش(خوی=اخو)هست
VIEW THIS ARTICLE AS WORD.DOC – VIEW THIS ARTICLE AS PDF
***
Article 7
درفرهنگ ایران
« بُنمایه زندگی » درانسان ،
خود را ، درنقشها میگسترد
خودرا به نقـشها، تحوّل میدهـد
سرشاری ِجان انسان،هم سرچشمه ِیقین انسان به خود، وهم سرچشمه صمیمیت او با گیتیست
VIEW THIS ARTICLE AS WORD.DOC – VIEW THIS ARTICLE AS PDF
***
Article 6
درفرهنگ ایران
طبیعتِ انسان ، بُت پرستی است
ما چندصنم بهرمحمد بشکسـتـیــم
تا در« صنم ِدلبر ِدلخواه » رسیدیم
مولوی
درفرهنگ ایران
« دین» ، به معنای ِنیروی ِصورتگر( نقاش)
درگوهرانسانست
VIEW THIS ARTICLE AS WORD.DOC – VIEW THIS ARTICLE AS PDF
***
Article 5
زیبائی را نمیتوان تصرف کرد
بانوگشسپ، زیبائی ِتصرف ناپذیراست
تضاد « اراده » با « زیبائی »
گلاویزی « قدرت» با « زیبائی»
خدائی که به انسان، صورت میدهد
انسان را « دروغ » میکند
VIEW THIS ARTICLE AS WORD.DOC – VIEW THIS ARTICLE AS PDF
***
Article 4
چرااین زن هست که نخستین نقاشست
چون این زن هست
که خودش،« نقش زیبای ِخدا» میشود
« نقش» ، برضد« نقاب » هست
نقش،اصل ِپیوندِمیان ِانسان وحقیقت
پیشگفتار: نقش ، انسان وحقیقت را به هم می پیوندند
زال ، زیبا هست
VIEW THIS ARTICLE AS WORD.DOC – VIEW THIS ARTICLE AS PDF
***
Article 3
زنی که نخستین نقاش جهان بود
ازدست شدن و با دست آفریدن
بانـوگـُشسـپ ، دخـتررسـتـم، بادیدن نقشِ
زنخدای زندگی وموسیقی وشادی وجویندگی که برپرنیانی نقش بسته بود که شاه پریان برسروشانه داشت ، به نقاشی انگیخته میشود
VIEW THIS ARTICLE AS WORD.DOC – VIEW THIS ARTICLE AS PDF
***
Article 2
نخستین نقاش جهان، زنی بود
که خدا را نقش کرد
بانـوگـُشسـپ ، دخـتررسـتـم
زنی که نخستین بار،
با کشیدن ِ« صورت خدا »
، هنر نقاشی را درجهان میآفریند
VIEW THIS ARTICLE AS WORD.DOC – VIEW THIS ARTICLE AS PDF
***
Article 1
!!! محتویات این مقاله، ازنو بازبینی وگسترده شده است !!!
درفرهنگ ایران ، نخستین بار
« زن »، صورت خدا را نقش میکند
بانـوگـُشسـپ ، دخـتررسـتـم
زنی که نخستین بار،
با کشیدن ِ« صورت خدا »
، هنر ِنقاشی را درجهان میآفریند
وخدا درنقش زیبایش،همه رامیکشد
VIEW THIS ARTICLE AS WORD.DOC – VIEW THIS ARTICLE AS PDF
***