بدون ریشه دوانیدن در فرهنگ اصیل ایران
که فرهنگ خانواده سام – زال – رستم
که فرهنگ سیمرغیست
به هیچکدام از آزمانهای خود نخواهیم رسید
اشعار منوچهرجمالی
Read poems 1, https://jamali.info/read-poems-1/ (updated 07.11.2020)
جوینده و گامهای سنگینش
early work
VIEW AS HTML —
VIEW AS WORD.DOC —
VIEW AS PDF
حقیقـت ، لـنگ است
VIEW AS HTML —
VIEW AS WORD.DOC —
VIEW AS PDF
مرا بـبـوس
VIEW AS HTML —
VIEW AS WORD.DOC —
VIEW AS PDF
« بـی مـُقـدمـه »
VIEW AS HTML —
VIEW AS WORD.DOC —
VIEW AS PDF
آنگاه که روشـنگـر بـودم
VIEW AS HTML —
VIEW AS WORD.DOC —
VIEW AS PDF
اگـر …. اگــر ….. اگـــر
VIEW AS HTML —
VIEW AS WORD.DOC —
VIEW AS PDF
خـُمـره بـه دوش
VIEW AS HTML —
VIEW AS WORD.DOC —
VIEW AS PDF
بینش ِدرد ، درجـام جـَم
VIEW AS HTML —
VIEW AS WORD.DOC —
VIEW AS PDF
آئـیـنـه زیـبـای من
و
الک های زشت ِ همسایه ام
VIEW AS HTML —
VIEW AS WORD.DOC —
VIEW AS PDF
استوانه کوروش.چرا کوروش به خدای مردوک روی میآورد؟
هخامنشیان، «ارتائی»، یعنی « سیمرغی » بودند
ارتای خوشه ( ارتا خوشت) استوار بر« آفرینش جهان درهمآفرینی خدایان»است.
این را همبغی (= انبازی= نریوسنگی) مینامیدند
آنها میتوانستند ، یهوه یا مردوک یا خدایان مصریا هرجامعه دیگر را« انباز در آفرینش جهان» بدانند
اهورامزدای کوروش،
همان ارتاخوشت بود، نه اهورامزدای زرتشت
من ،
تابِ خدا بودن ِ خود را نداشـتم؟
VIEW AS HTML —
VIEW AS WORD.DOC —
VIEW AS PDF
آینده، راهی نیست که کسی برای ما ساخته است، وما باید آن راه را برویم
آینده، راهیست که ما باید خودمان بسازیم و خودمان برویم
شا خه هائی که باید برید
VIEW AS HTML —
VIEW AS WORD.DOC —
VIEW AS PDF
تعریفات عبید زاکان درباره اسلام وشیوه حکومتش
قاضی کیست؟ : آنکه همه اورا نفرین کنند
عدل چیست ؟ : آنکه هرگز راست نگوید
بهشت چیست؟ : آنچه نبینند
حلال چیست ؟ : آنچه نخورند
مال ایتام واوقاف چیست ؟ : آنچه برخودازهمه چیزمباح تردانند
دارالقضا ( دادگستری) کجاست؟ : عتبه( آستان) شیطان
اصل سکولاریته چیست ؟
ازخود طلب ، که هرچه طلب میکنی زیار
در تنگنای کعبه و درسومنات نیست
آ ذرخـش ِ پـُرسـش؟
VIEW AS HTML —
VIEW AS WORD.DOC —
VIEW AS PDF
چرا درایران، همه حکومتها ، چه اسلامی باشند، چه زرتشتی باشند چه امام زما ن باشد، چه سوسیالیستی باشد.. همه غاصب هستند؟
چون درفرهنگ ایران، شاه یا حاکم، فقط و فقط، سیمرغست
سیمرغ ، خوشه همه مردمان، یا ملت است
با سیمرغ شدن همه ملت هست که شاه یا حکومت وخدا
پیدایش مییابد
منوچهرجمالی
مـيـوهِ بى تـُخـمـه !
VIEW AS HTML —
VIEW AS WORD.DOC —
VIEW AS PDF
عــرفــان ســکــولار
درچهارجلد اثرمنوچهرجمالی
در 1500 صفحه
مولوی مطرب معانی – مولوی صنم پرست
مولوی وسایه سیمرغ – مولوی وسایه هما
در اين كوى ، ماما كجاست ؟
VIEW AS HTML —
VIEW AS WORD.DOC —
VIEW AS PDF
آ نكه ديوار ندارد ، خود نيست
VIEW AS HTML — VIEW AS WORD.DOC — VIEW AS PDF
چرا مصدق هنوز زنده است ؟
چون هنوز دشمنان آزادی مجبورند با اوبجنگند
چون هنوزدرفش پیروزی آرمانهای بزرگ ایرانست
گـاهىخـداشـدم
صـخـره شـدم
اژدهـا شـدم
VIEW AS HTML —
VIEW AS WORD.DOC —
VIEW AS PDF
پیانوساز و گـیـوتـیـن
VIEW AS HTML —
VIEW AS WORD.DOC —
VIEW AS PDF
رد کـردن اسـلام
برداشـتن نخسـتین گام
درراه آزادی خـرد انسانیست
آن بــیـابـان گـَــرد
VIEW AS HTML —
VIEW AS WORD.DOC —
VIEW AS PDF
فـتـوی ، غصب حق مسلم مردم ایران
به اندیشیدن است
فـتـوی، قتل عام ِ خـردهـاست
گمرک خانه نا پیدا
VIEW AS HTML —
VIEW AS WORD.DOC —
VIEW AS PDF
هیچکدام ازجنبشهای بزرگ غرب ( رنسانس، رُمانتیک ، روشنگری …. ) برپایه ترجمه های علمی زبانشناسان اروپا ازیونان ، پیدایش نیافت ، بلکه این جنبشها ، پیآیند ِ برداشتها ی آفریننده ونوآورانه فلاسفه و هنرمندان اروپا از آثارفکری و هنری یونان، ونفوذ« این برداشتها » بود، که چندان هم ، انطباقی با اصل متون یونانی نداشتند .
با ترجمه ِ متون پهلوی و اوستائی به روش علمی ، و درک شاهنامه با چنین مقولاتی ، کم وبیش ، اندیشه هائی بیرون میآیند که الهیات زرتشتی درآنها، هزاره ها، جایسازی کرده است ، که به نابودی ایران، دررویاروئی با دین اسلام کشید ، و امروزه به درد باززائی ونوزائی فرهنگی ایران نیز نمیخورد، و محتوایشان نیز، بیگانه ازفرهنگ اصیل ایرانست . آنانکه ازآثارمن ، به عنوان کمبود یا نبود مآخذ ، تهمت غیرعلمی بودن، بدان میزنند ، این نکته تاریخی فوق العاده مهم را هم در پیش چشم داشته باشند . این مقلدان غرب، که گرفتار مفهومی بسیار تنگ ازعلم هستند ، دریابند که جنبشهای بزرگ غرب هم ، استوار بر درک علمی یونان نبودند . آنچه گوته و شیلر و نیتچه ازیونان گفتند ، و راه را برای وسعت نظردرآلمان گشودند ، فرسخها ازواقعیت یونان باستان ، فاصله داشتند . ترجمه های علمی زبانشناسانه ازآثار افلاطون وسایرفلاسفه یونان، وقرارگرفتن همین « مـآخـذ» ، فقط به زشت وخوارسازی « سوفسطائیان» انجامید ، تا آنکه برداشت انقلابی هِگـِل ازسوفسطائیان، برغم همه این مـآخـذ ، سبب شد که راه برای شناختن سوفسطائیان به کردار ِ« جنبش روشنگری دریونان » بازگردید ، و با این برداشت بود که پروتاگوراس سوفسطائی، با عبارت « انسان، معیار همه چیزهاست Homo Menzura »، بنیاد گذار حقوق بشر شناخته شد . این برداشت من ازفرهنگ ایران نیز، چنین نقشی را در نوزائی ایران، بازی خواهد کرد .